نکات تعویض روغن ماشین

نکات تعویض روغن ماشین
نکات تعویض روغن ماشین

تعویض روغن ماشین یک کار تجملی و لوکس نیست بلکه یکی از راه های مراقبت از خودرو است. به محض روشن شدن موتور، روغن شروع به اکسیده شدن و تجزیه تحلیل می کند. روغن پایه به سرعت تحت تاثیر آلاینده های محیط، آلوده شده و کیفیت خود را از دست می دهد. آیا می دانستید که به ازای مصرف هر لیتر بنزین، یک لیتر آب تولید می شود؟ بخش عمده این آب از اگزوز اتوموبیل خارج می شود ولی بخشی از این آب نیز وارد روغن شده و کیفیت ان را کاهش می دهد. تعویض روغن یک راه کم هزینه برای افزایش عمر قطعات موتور خودرو است.
تعویض روغن ماشین
برای عوض کردن روغن اتوموبیل باید برنامه منظمی را رعایت کرد. سهل انگاری در این مورد هزینه تعمیرات ماشین را افزایش می دهد. مهم نیست از چه مارک و برندی خریداری می کنید مهم اینست که حتما تعویض روغن را در بازه زمانی مناسب انجام دهید. یک نکته مهم اینکه از مخلوط کردن دو یا چند روغن موتور با یکدیگر خودداری کنید و حتی الامکان از یک برند روغن موتور برای خودروی خود استفاده کنید. ساختار روغن ها از نظر شیمیایی دقیقا یکسان نیست پس هر بار از یک محصول استفاده کنید. شفاف بودن و یا سیاه شدن دلیلی برای کیفیت و یا عدم کیفیت روغن نیست ولی می تواند یک هشدار باشد. عوض کردن فیلتر در زمان عوض کردن روغن پیشنهاد می شود و به کارکرد بهتر موتور اتوموبیل کمک می کند.
نکات تعویض روغن ماشین
هر کاری راه و رسم خودش را دارد. شاید تصور می کنید تعویض روغن یک کار ساده و پیش پا افتاده است و فوت و فنی ندارد! موارد زیادی وجود دارد که گاهی به دلیل عدم آگاهی انجام می شود و از طرفی برخی نکات ساده و بدیهی در رابطه با تعویض فیلتر یا روغن نادیده گرفته می شود. برای مثال هرگز نباید بیش از حد استاندارد روغن را در محفظه مخصوص بریزید. روغن اضافی به قسمت های دیگر نشتی می دهد و در کارکرد اتوموبیل مشکل ایجاد می کند. یادتان باشد حتما قبل از سفر، روغن موتور را هم بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. این کار چندان هزینه ای ندارد ولی از واجبات قبل از سفر با اتوموبیل شخصی است. برخی از نکات ضروری در تعویض روغن ماشین عبارتند از:
زمان تعویض روغن ماشین
استاندارد روغن و خودرو در داخل کشور و دیگر کشورها متفاوت است. به طور متوسط رانندگانی که در یک کشور پیشرفته زندگی می کنند نهایت پس از ۱۳ هزار کیلومتر باید روغن موتور را تعویض کنند. این در حالی است که در ایران معمولا روغن ماشین بین ۳ تا ۵ هزار کیلومتر می بایست تعویض شود. درجا کار کردن خودرو، ترافیک، تردد در مناطق آلوده و شرایط آب و هوایی نامناسب همگی روی زمان عوض کردن روغن موتور تاثیرگذار است.
تعویض روغن موتور با دستگاه مکش ممنوع
برای تعویض روغن موتورلازم است تا تخلیه روغن از انتهاب کارتر انجام شود به این ترتیب همه رسوبات، آلاینده ها و لجن ته نشین شده در کف کارتر روغن، از زیر خارج می شود. این شیوه ای رایج و مناسب برای حفظ کیفیت روغن تازه است. اما دیده شده که برخی با استفاده از دستگاه های مکنده قوی، روغن قبلی را از بالای موتور تخلیه می کنند. با این روش رسوبات هر گز خارج نمی شود و موجب آلودگی روغن جدید می شود.
تعویض روغن ماشین قدیمی
استفاده از روغن موتور بی کیفیت اصلا توصیه نمی شود. حتی بهتر است روغن های ضعیف تر را برای موتور اتوموبیل های پیشرفته تر استفاده نکنید زیرا کارایی مناسبی ندارد. اما نکته مهم اینجاست که استفاده از روغن موتورهای دارای سطح کیفی بالاتر در اتوموبیل های قدیمی نیز مشکلاتی دارد. از نظر فنی پیشنهاد می شود سطح روغن موتور تنها یک درجه از روغن قبلی بالاتر باشد.
نکات ایمنی در تعویض روغن ماشین
برای جلوگیری از آسیب احتمالی به پوست هنگام تعویض روغن حتما احتیاط کنید. اگر چه روغن به بدی اسید نیست ولی حتما تماس طولانی مدت با روغن تبعات ناخوشایندی به همراه دارد. یک نکته مهم دیگر هم اینست که روغن موتورهای گران تر لزوما روغن های بهتری نیستند. کیفیت روغن موتور بستگی به قیمت آن ندارد. به خصوص برخی از روغن های وارداتی به دلیل گمرک و ... بی دلیل قیمت بالایی دارند. در هر صورت همه روغن موتورها می توانند موجب آسیب به پوست شوند و باید جانب احتیاط را نگاه داشت.
روغن موتور سوخته
برای تعویض روغن ماشین لازم است تا روغن بی کیفیت قبلی خارج شود. حتما از یک ظرف مناسب برای جمع کردن روغن قبلی استفاده کنید. روغن موتور سیکلت و ماشین نباید در طبیعت رها شود و یا وارد آب جوی و ... بشود. روغن موتور در تعمیرگاه همیشه جمع اوری شده و برای امحا تحویل داده می شود. حتی روغن سوخته یک اتوموبیل سواری هم می تواند محیط اطراف را به شدت آلوده کند. لازم است تا هم روغن و ظروف نگهداری آن به طرز صحیح از محل خارج شود. هرگز روغن های کارکرده را در طبیعت رها نکنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 

اطلاعات تماس

آدرس : شيراز - خیابان زند - خیابان توحید - خیابان اهلی - مجتمع حافظ - طبقه دوم - واحد 313
تلفن :
فکس :
ايميل : info@tirazol.com
موبايل : 09171044102,09362066567

درباره ما

شرکت تجارت ايليا مهر آيرين
 شرکت تجارت ايليا مهر آيرين تولید کننده روغن موتور تیرازول و نماینده رسمی فروش و توزیع محصولات روغن موتور اسکار فرانسه در ایران، برای سهولت مشتریان برای خرید و دریافت محصولات این فروشگاه اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی نموده است
این شرکت عرضه کننده  روغن موتور خودروهای بنزینی، روغن موتورخودروهای گازوئیلی، روغن هیدرولیک، گریس، واسگازین ، ضد جوش و ضد یخ می باشد
 کلیه محصولات تولیدی این شرکت از روغن پایه ورجین می باشد و محصولات شرکت اسکار به صورت کاملا وارداتی با بسته بندی ارجینال شرکت می باشد
 

خبرنامه

ارسال